Odpowiednio działający samochód oraz komfort naszej jazdy to jedne z najważniejszych aspektów w przypadku posiadania własnego auta. Za to w dużej mierze odpowiedzialny układ wydechowy, który zakończony jest tłumikiem końcowym. Mogłoby się pozornie wydawać, ze ta metalowa puszka zakończona wydechem nie jest tak istotna – w praktyce jest jednak całkowicie inaczej, a jej znacznie nie kończy się tylko na estetyce samochodu…
Jaką rolę w samochodzie pełni tłumik końcowy?
Tłumik końcowy to jeden z najczęściej wymienianych elementów w samochodzie. Wszystko ze względu na dwa fakty. Pierwszy jest taki, że jego żywotność jest mocno ograniczona, drugi z kolei pozwala on na dość szybką i efektywną modyfikację zmieniającą pracę auta oraz jego wygląd.
W obecnych czasach rola oraz wygląd układu wydechowego znacznie różni się od tego, jaki mieliśmy w początkowej fazie rozwoju motoryzacji. Wówczas jego jedynym zadaniem było odprowadzanie spalin z silnika. Teraz jest to najczęściej bardzo skomplikowany układ, gdzie skrywają się najczęściej jeszcze trzy tłumiki oraz katalizator. Czasami do tego dojdą nam jeszcze filtry cząsteczek stałych. Dlatego też rola tłumika końcowego nabrała większego znaczenia. Poza tym, że jest on przedłużeniem układu odprowadzającego spaliny to również ma za zadane zadbać o kontrolę nad prędkością ich wyprowadzania, jak i wytłumia hałas, jaki generują spaliny. Ze względu na te wszystkie aspekty jego żywotność znaczne się skraca i często jesteśmy po prostu skazani na jego wymianę.
Jaki tłumik wybrać dla danego auta?
Pamiętajmy, że wymieniając tłumik końcowy nie jesteśmy z góry skazani na ten oryginalnie montowany w danym modelu. Na rynku obecnie jest multum modeli przeróżnych marek, które świetnie sprawdzą się w naszym samochodzie. Zanim jednak przystąpimy do wymiany, musimy sprawdzić czy:
- tłumik nie jest za mały lub za duży,
- czy średnica rury dolotowej jest dopasowana,
- czy nie odbiega on zbyt mocno kształtem od modelu oryginalnego. Jeśli tak nie będzie, jego zamocowanie może być niemożliwe, ze względu na konieczność spasowania go z tłumikiem.
Jakie tłumiki końcowe wyróżniamy?
Obecnie na rynku wyróżniamy cztery główne rodzaje tłumików końcowych. Różnica między nimi polega na sposobie, w jaki tłumią one dźwięk. W związku z tym wyróżniamy aktualnie następujące tłumiki:
- tłumik absorbacyjny – materiał, najczęściej wata stalowa pochłania energię fali dźwiękowej.
- tłumik mieszany – w tym przypadku hałas emitowany przez spaliny jest tłumiony co najmniej przed dwa rozwiązania,
- tłumik interferencyjny – fale dźwiękowe znikają za sprawą nakładania na siebie fal dźwiękowych o tej samej częstotliwości,
- tłumik komorowy – zwany również często tłumikiem refleksyjnym. Redukuje on energię fal dźwiękowych za sprawą rozpraszania ich w komorze tłumienia i zmuszania do wielokrotnego odbijania się od ścian.